“Zodra ik buiten stond dook de hitte op me neer. Vreemd, de kleuren leken feller dan een uur geleden, toen ik net als nu tussen rijen auto’s doorliep, nog onnozel, naïef, nog op weg naar een gunstige uitslag. Dat groen van die coniferen, het blauw van de lucht, de paarsrode joggingbroek van een extreem mager jongetje dat met een rollator over de stoep schuifelde… Zelfs de rotstuin waarmee het ziekenhuis zich waarschijnlijk een schoffelploeg wilde besparen zag er harder uit, meedogenlozer.
Schuin voor me doemde onze Volvo op. Luc zat te wachten, met zijn ogen dicht. Sliep hij?
Ik bleef staan, misschien op een manier zoals een aanstaande dode dat doet.”
Sam en Luc zijn al veertig jaar samen. Hun relatie is stabiel en overzichtelijk, totdat Sam te horen krijgt dat hij niet lang meer te leven heeft. Hij houdt het verborgen voor Luc, voorlopig tenminste. En dan, als hij het eindelijk wil vertellen, kantelt zijn leven opnieuw.
Jij blijft is een intieme, indringende roman over liefde en dood, over wat we elkaar soms niet zeggen – en wat dat betekent.
Reacties
|
‘JIJ BLIJFT is een ontwapenend tedere liefdesroman, tegelijk rauw en subtiel, ontroerend en voorzien van de heerlijke ironie – die beschaafde vorm van woede – die het werk van Van Emmerik kenmerkt. (…) Ademloos las ik deze roman in één ruk uit; literaire meester Gerard van Emmerik op zijn best.’
Judith Fanto
‘JIJ BLIJFT is een heeeele mooie roman, met een prachtig einde!’
Gerbrand Bakker
‘Fijnzinnig, humoristisch, ontroerend. Wat schrijft die Van Emmerik jaloersmakend goed!’ Hebban
‘JIJ BLIJFT is een met ironie geschreven ontroerende en intieme roman over liefde en dood, soms cru en tegelijkertijd subtiel.’
Literair Nederland
‘Van Emmerik is een buitengewoon invoelend schrijver. Hij heeft geen ronkende volzinnen nodig om de emoties kenbaar te maken. (…) Jij blijft heeft een dwingende kracht.’ Guus Bauer, Tzum
‘Mooi geschreven, intieme roman .’ Scholieren.com
‘Ontzettend knap hoe Gerard van Emmerik erin slaagt de dynamiek van het stel bloot te leggen
zonder het te benoemen (…) De naderende dood vatten in iets banaals als een pot pindakaas is
Van Emmerik ten voeten uit. Zijn taal is sober, zonder onnodige krullen of malle metaforen.
Bij deze schrijver weet je dat elk woord er om een reden staat.’
**** De Boekenkrant
De pers over eerder werk
‘Gerard van Emmerik is de meester van de onderhuidse spanning, hij zorgt er als geen ander voor dat je een unheimisch gevoel bekruipt, waardoor je per se verder wilt lezen.’ Kunststof, NPO Radio1
‘Heel verrassend; buitengewoon beklemmend.’ Trouw
‘Omdat de verhalen zijn ingebed in een bedrieglijk huiselijke atmosfeer, werken ze dieper in op de verbeelding.’ NRC Handelsblad
‘De Kippenjongen hoort thuis in elke top 10; een boek dat je blijft achtervolgen.’ VPRO-radio
‘Spannend en subtiel; één woord roept een hele wereld op.’ Vrij Nederland
‘Een prachtige verwoording van eenzaamheid, verlangen en liefde. Een meesterlijke roman.’ Gazet van Antwerpen
‘Een verfijnde, bitterzoete vertelling. Geestig, donker, beklemmend.’ Het Parool

